úterý 27. května 2014

Před porodem: Lněné semínko, maliník, epino a arnika

Kdyby mi někdo před porodem řekl, že mám pít odvar z mochomůrek a přitom skákat na jedné noze, určitě to vyzkouším. Prostě beru cokoliv, i kdyby to mělo být placebo :o).

Po prozkoumání všech možných a nemožných zdrojů informací jsem po celou dobu těhotenství pravidelně doplňovala lněné semínko, od 34. týdne přidala epino a maliník a od 38. týdne preventivně Arniku montanu 9CH 5 kuliček 1x denně.
Lněné semínko doporučuji užívat celoživotně (více o něm, jak ho správně připravit naleznete zde). Před porodem se doporučuje užívat, protože lněné semínko uvolňuje porodní cesty, zjemňuje hladké svaly a tím se také lépe otvírá děložní hrdlo. A navíc je díky vysokému obsahu vlákniny je lněné semínko skvělou prevencí proti zácpě, která se často může v těhotenství vyskytnout. Hledala jsem i nějakou konkrétní studii na téma lněné semínko a těhotenství, ale nic jsem nenašla. Na různých mateřských fórech jsem našla jak pozitivní reakce maminek, tak zároveň i reakce těch, co lněné semínko užívali a kýžený efekt rychlého a bezbolestného porodu se nedostavil. Do svého jídelníčku jsem ho zařadila již dávno před těhotenstvím a myslím, že v rozumné míře nemůže ublížit.
Lněné semínko je také doporučováno pro svůj obsah fytoestrogenů na podporu laktace.
Stejně jako u lněného semínka jsem narazila u různých žen na různé zkušenosti s čaje z listů maliníku. Někdo vychvaloval až do nebes, u někoho „nezabral“. Takže ani maliník asi není samospásný.
Důležité je vědět, že maliník stimuluje stahy hladkého svalstva a tedy je vhodné pít pouze v případě, že žena pokud nenastaly tyto komplikace v těhotenství (krvácení, zkrácený děložní čípek, riziko předčasného porodu, vysoký tlak, vícečetné těhotenství, či předchozí císařský řez).
Dvě čajové lžičky sušených maliníkových listů přelijeme vroucí vodou a ponecháme 10 minut louhovat. Po scezení se pijí dle stádia těhotenství 1 - 4 šálky denně. Od 36.týdne do 38. Týdne se doporučuje jeden šálek denně, od 38.týdne můžeme pít šálky dva.
Čaj z maliníku působí blahodárně i po porodu. Napomáhá stahování dělohy a podporuje tvorbu mateřského mléka.
Ráda bych ještě podotkla, že čaj z maliníku mi opravdu chutná.
K maliníkovému čaji jsem přidala i epino. Oproti lněnému semínku a maliníku k epinu se váže několik zahraniční studií, které poukazují na snížení rizika poranění hráze, zkrácení vypuzovací periody a snížení strachu z porodu. Epino je vlastně takový balonek, který se používá v posledních týdnech před porodem k tréninku svalů pánevního dna, k postupnému napínání poševního vchodu, hráze a poševního svalstva před porodem a dále také k nácviku vypuzovací fáze. Po porodu se epina hned nevzdávejte, protože poté ho můžete využít na podpoření regenerace svalů po porodu. O Epinu naleznete více informací přímo na epino.cz. Podle diskuzí a referencí jednotlivých uživatelek na různých diskuzních fórech, musím říci, že větší část považovala epino za přínosné a je toho názoru, že jim epino přispělo k bezproblémovému porodu. Negativních referencí jsem nalezla opravdu menšinu.
Jako alternativní se nově na trhu objevila i pomůcka podobná epinu - aniball. Rozdíl mezi těmito dvěma balonky vidím především v ceně, konkrétní zkušenost s aniball nemám.
V rámci přípravy na porod jsem od 38.týdne začala užívat i homeopatikum Arnika Montana 9CH 5 kuliček 1x denně.
Arnika se doporučuje v rámci předoperační a pooperační péče, pomáhá likvidovat následky náročných fyzických výkonů, usnadňuje hojení ran a výrazně urychluje regeneraci. Je možné si k porodu přát něco lepšího?
Informace čerpány z webu modrykonik.cz, rodicka.cz, epino.cz a zejména z vlastních zkušeností :o).
Jak jste se k porodu připravovali vy?


Žádné komentáře:

Okomentovat